5x stretchen tegen stress

Iedere avond tot rust komen is niet altijd haalbaar. Maar stretchen tegen stress kan onwijs goed je nachtrust verbeteren!

Iedere avond een momentje voor jezelf creëren kan soms lastig zijn. Maar een relaxmomentje voor je gaat slapen kan onwijs goed je nachtrust verbeteren en je stress de kop in drukken! 

Vijf simpele yoga-achtige posities zorgen ervoor dat je je lichaam strekt. Als je dan tegelijkertijd ook nog op je ademhaling weet te letten, zit je helemaal goed! 

Kat en Koe 

Deze oefening is perfect om je rug te stretchen. Je begint op je handen en knieën, met je handen onder je schouders en je knieën onder je heupen. Maak je rug bol en laat je hoofd zakken, met je kin op je borst. Vervolgens ga je in vloeiende beweging precies de tegenovergestelde kant stretchen. Je hoofd gaat omhoog en je duwt je navel zo ver mogelijk naar de grond. Houd beide kanten minimaal tien seconden vast en herhaal 3 keer. 

ZITTENDE TORSIE

Ga rechtop zitten met beide benen voor je uit gestrekt. Adem uit, leg je linkervoet bij je rechterbil en plaats je rechtervoet aan de buitenkant van je rechterknie. Breng je rechterarm achter je rug. Adem in en verleng, adem uit en draai. Kom na vijf ademhalingen weer in het midden en herhaal aan de andere kant.

HAND-NAAR-GROTE-TEENHOUDING

 

Ga rechtop staan met je voeten op heupbreedte. Houd je benen recht, adem uit en buig voorover vanuit je heup. Pak met je wijs- en middelvinger je grote teen vast. Adem uit, verleng, strek je zitbotten naar het plafond en buig voorover met een rechte rug. Breng je hoofd richting je schenen. Blijf hier tien ademhalingen. Kom daarna voorzichtig, werveltje voor werveltje, weer omhoog. Kom je niet helemaal bij de tenen? Pak dan je benen vast zover je kunt, bij je knieën, kuiten of enkels. 

OMGEKEERDE KRIJGER

Maak op een uitademing met je rechtervoet een grote stap naar achteren. Draai je rechtervoet vervolgens iets naar buiten. Buig je linkerbeen. Adem in, strek je linkerarm richting plafond. Adem uit en reik naar achteren. Zorg ervoor dat je niet in je rug gaat hangen, maar span je buikspieren aan. Kom na 5 ademhalingen voorzichtig terug. Herhaal met de andere kant. 

HURKHOUDING

Zet je voeten, een beetje uitgedraaid, op heupbreedte en kom op een uitademing in de hurkhouding zitten. Raken je hielen de grond niet? Plaats er dan een opgerolde handdoek onder. Breng je handen voor je borst met de handpalmen tegen elkaar, armen zijn ongeveer in een 90 graden hoek. Duw met de bovenarmen tegen de binnenkant van de knieën zodat je de voorkant van de torso goed opstrekt en de borst opent. Blijf 10 ademhalingen zitten.

En nu, lekker je bed in rollen!

Reageer!

Wat is jouw mening hierover?

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Verder lezen

Andere artikelen in deze categorie

Motivatie in je inbox!