Aan de slag met een business idee

Je hebt een fantastisch idee en denkt ook echt dat dit een gat in de markt is. Maar dan? Zo ga je aan de slag met je business idee!

Je eigen bedrijf beginnen, eigen baas zijn, datgene doen wat je fantastisch vindt. Voor velen een droom, maar hoe maak je van die droom realiteit?

Maak een plan

Maak een business idee dat verder rijkt dan alleen een plan in je hoofd. Schrijf het op en schrijf het uit. Houd rekening met dingen als 'hoe ga ik er geld mee verdienen', 'hoeveel tijd ben ik eraan kwijt', 'is het rendabel op lange termijn' en 'moet ik dingen gaan uitbesteden'. Wees reëel in je plan. Hoe meer jij je eigen plan 'aanvalt', hoe beter je plan kan worden. Maak van dit plan een levend document. Blijf het aanpassen en herzien. Zo kom je erachter wat wel en niet werkt. Omdat je weet dat het een levend document is, weet je ook dat je er geen jarenplan van hoeft te maken om het plan 'af' te maken. 'Af' is het nooit, dus ga aan de gang!

Praat 

Verzamel zoveel mogelijk reacties. Het kan spannend zijn om je ideeën op tafel te gooien, maar juist anderen kunnen jouw idee aanscherpen. Door te discussiëren zie je waar je sterke en waar je zwakke kanten liggen, hier kun je zelf weer mee aan de slag. 

schat je kansen in

Hoe groot is de kans dat je succes slaagt? En hoeveel heb je hiervoor op moeten geven? Het kan zijn dat je eigen bedrijf doorgroeit uit een hobby, bijvoorbeeld taarten bakken of fotografie. Je weet dan hoeveel aanvragen je gemiddeld krijgt, hoeveel geld je erin steekt en hoeveel je ervoor terug krijgt. Wanneer je dit niet weet is het belangrijk dat je dit soort dingen wel op een rijtje krijgt. Kijk ook kritisch naar je concurrentie, wat heb jij dat zij niet hebben en andersom? 

Kijk naar je concurrentie 

Doelgroep 

Wat is je doelgroep, is deze groot of juist beperkt? Het is belangrijk om rekening te houden met de mensen die uiteindelijk jouw product of dienst gaan betalen. Wanneer je een duurzaam product of een duurzame dienst verkoopt, is een klant maar eens in de zoveel tijd een betalende klant. Wanneer je een kleine doelgroep hebt en een duurzame dienst verkoopt, zijn je klanten snel 'op'. Houd hier rekening mee, wellicht moet je je doelgroep vergroten om winstgevend te kunnen zijn. 

Pitch

Maak een goede pitch. Zorg dat je in een paar zinnen kunt uitleggen wat je plan is. Oefen dit voor de spiegel en op vrienden. Zorg er voor dat je een belangrijke opdrachtgever of sponsor/ geldschieter van jouw idee kunt overtuigen in minder dan een minuut. Wanneer je deze persoon tegen komt in de lift heb je immers ook maar een halve minuut om jezelf te bewijzen!

Door

06 november 2015

Leuke artikelen

Andere artikelen in deze categorie

Reageer!

Wat is jouw mening hierover?

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Verder lezen

Andere artikelen in deze categorie

Motivatie in je inbox!