Ontspanningsoefeningen voor op je werk

Ontspanningsoefeningen voor op je werk

Tijdens het harde werken is het belangrijk om regelmatig je rust te pakken. Daarom hebben wij 5 ontspanningsoefeningen voor op je werk verzameld.

Tijdens het harde werken is het belangrijk om regelmatig je rust te pakken. Onderzoek wijst namelijk uit dat gebrek aan ontspanning op je werk ten koste gaat van de productiviteit. Zo nu en dan je blik van het computerscherm afwenden geeft jou de mogelijkheid om je gedachten even helemaal te legen en daarna met een frisse blik je werk weer voort te zetten. 

Een echte hard working lady zorgt dus dat ze regelmatig uit haar verkrampte houding ontwaakt, haar benen strekt en, last but not least, zich wendt tot haar collega's in plaats van haar uitpuilende mailbox!

Ontspan

Een goede manier om je dagelijkse momentje van ontspanning te nemen, is het doen van ontspanningsoefeningen! Mooi meegenomen is dat deze oefeningen goed zijn voor je werkhouding en problemen met je houding, zoals kramp in je nek, een muisarm, of pijn in je rug (op langere termijn) doen voorkomen.

Natuurlijk snappen wij dat je het niet ziet zitten om je yogamatje uit te rollen in het bijzijn van je ietwat vreemd kijkende baas, of om je sportoutfit mee naar je werk te nemen om vervolgens zwetend rondjes om het kantoor heen te gaan rennen. Gelukkig zijn er een aantal hele handige oefeningen die het minimale aan tijd in beslag nemen.

1. Adem in, adem uit

Hoe gek het ook klinkt, een juist ritme van je ademhaling draagt bij aan een ontspannen en evenwichtig gevoel. Ga eens na hoe vaak je zuchtend en steunend achter je computer zit of wanneer je seconden lang afwachtend je adem inhoudt.

Pak op een dag als deze 3 keer een breathing moment en ben je bewust van je ademhaling. Door dieper in te ademen laat je spanning los. Adem diep in, wacht even, blaas uit en adem vervolgens weer rustig in.

2. Handen in de lucht!

Je realiseert je vaak niet dat ook je kostbare handjes het te verduren krijgen wanneer jij ijverig het ene na het andere document in elkaar frutselt. Verzorgde handen zijn mooi; verzorgde en ontspannen handen nog mooier! Onze tip: gooi die handen los!

Doe dit desnoods samen met je collega's en maak er jullie gekke-vijf-minuten-momentje van; dan train je gelijk je kaken en buikspieren.

3. Frisse lucht doet wonderen

Heb je dat ook weleens: die steeds terugkerende hoofdpijn terwijl je vastberaden je werkt probeert voort te zetten? Niet doen! Dit zorgt enkel voor ergernissen en frustraties. Daarnaast wordt de hoofdpijn er  ook niet minder op. Zorg dat je frisse lucht binnenkrijgt. Verplaats jezelf naar een open raam of verlaat je vertrouwde bureau en loop even een blokje om.

Je hersens snakken nou eenmaal naar frisse lucht; de hoofdpijn is hier een herkenbaar signaal van.

4. Nek- en schouderoefeningen

Om te voorkomen dat je kramp of pijn krijgt in je nek, rug, en/of schouders, is het belangrijk dat je, ook op je werk, regelmatig ontspant. Easy! Je kunt gewoon achter je bureau blijven zitten.

  1. zorg ervoor dat je voeten in contact staan met de grond
  2. laat vervolgens je handen rusten op je bovenbenen
  3. adem in en trek je schouders zover mogelijk omhoog. Kun je niet verder? Wacht dan drie seconden en laat je schouders langzaam zakken
  4. Herhaal deze oefening gemiddeld vijf keer per dag

5. Meditatie

Het is bewezen dat meditatie ontzettend goed is. Ten eerste omdat je even je aandacht verlegd naar jezelf. Wat ben je op dat moment aan het doen? Wat voel je? En je kan je concentreren op je ademhaling.

Een meditatie van 10 minuten helpt al!

Leuke artikelen

Andere artikelen in deze categorie

Reageer!

Wat is jouw mening hierover?

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Verder lezen

Andere artikelen in deze categorie

Motivatie in je inbox!