Hoe kom je gezond de feestdagen door?

De feestdagen staan gelijk aan lekker veel gezelligheid inclusief eten en drinken. Hoe overleef je dat zonder heel veel aan te komen?

De feestdagen komen er weer aan! Voor veel mensen staan deze feestdagen voor samen zijn en gezelligheid. En bij gezelligheid hoort natuurlijk eten, veel eten. Maar hoe zorg je er nou voor dat je gezond de feestdagen door komt en dat je niet te veel aankomt?

Lekker koken of op ontdekking gaan

Kook je zelf? Dan heb jij alle touwtjes in de handen. Probeer in dit geval voor de gezondere gerechten te kiezen, bijvoorbeeld mager vlees en veel verschillende soorten groenten. Op internet kan je veel inspiratie op doen voor leuke, lekkere maar ook gezonde gerechten. De ongezondere gerechten horen er uiteraard ook bij, probeer hier zelf niet te veel van te nemen. Vergeet niet dat gezond ook heel lekker kan zijn!

Misschien heb je de touwtjes niet zelf in de hand. Wat je dan eventueel kan doen is aan de host uitleggen dat je op je voeding probeert te letten en vragen of ze hier een beetje rekening mee kan houden. Je kunt natuurlijk ook aanbieden of je mee mag denken bij de keuze van het menu. Lukt dit allebei niet, probeer er dan voor je gaat eten achter te komen wat er op het menu staat en bepaal van te voren alvast waar jij wel en niet je tanden in gaat zetten en hoeveel je van alles mag nemen.

Laat de drankjes staan

De kans is groot dat je hoe dan ook net iets meer eet of net iets minder gezond eet tijdens de feestdagen. Dit kan je dan ook mooi een beetje compenseren met de drankjes. Ga bijvoorbeeld niet voor een glas alcohol, frisdrank of sap, maar kies voor wat water met bijvoorbeeld een schijfje citroen of een kopje thee zonder suiker. En oké, geniet jij echt van een glas wijn of champagne, neem deze dan ook gewoon. Maar alleen als jij er ook echt van kan genieten.

Bewegen

Dat de feestdagen er aan komen, geeft je geen reden om minder te bewegen. Juist het tegenovergestelde zou waar moeten zijn! Trek daarom je sport outfit aan en beweeg juist wat extra! Ben jij de host, dan kan het zijn dat je echt geen tijd hebt om te bewegen op de feestdagen zelf. Skip die dagen dan ook als het echt niet lukt en accepteer dat het even niet anders kan. Maar wie zegt dat je niet voor én na de feestdagen wat meer dan anders kan bewegen? Op die manier kan je ook weer een beetje dat lekkere eten compenseren. En deze beweging kan ook weer een beetje helpen als jij juist stress ervaart door de drukke feestdagen.

Geniet

Uiteindelijk gaat het er om dat je geniet van de gezelligheid, maar ook van het eten. Je mag daarom ook best wel een stukje van die chocoladeletter of kerststol. Maar geniet hier dan ook van. Want als je er later alsnog spijt van hebt, maakt al dat eten je uiteindelijk ook niet gelukkig. Zorg er daarom voor dat je met een fijn gevoel nog in je bed kan nagenieten van de mooie dagen. 

Reageer!

Wat is jouw mening hierover?

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Verder lezen

Andere artikelen in deze categorie