Paniekaanvallen tegengaan - 3 simpele mindfulness technieken

Paniekaanvallen tegengaan - Een paniekaanval is bijna niet te bevatten als je het zelf niet hebt ondergaan. Een extreme (doods)angst die gepaard kan gaan met heel veel lichamelijke sensaties. 

Credit: Brooklynnaturalist

Paniekaanvallen en angststoornissen komen voort uit trauma´s, gebeurtenissen en/of emoties die niet goed verwerkt zijn. Ik kan je vertellen dat het knap lastig is om goed te functioneren als je er last van hebt. Met deze 3 simpele mindfulness technieken kun jij paniekaanvallen tegengaan en een angststoornis voorkomen.

1. Paniekaanvallen tegengaan? Tel je ademhaling

Focus je op je ademhaling. Adem in en adem uit. Je kunt ervoor kiezen om elke in- en uitademing te tellen, maar je kunt er ook voor kiezen om alleen de inademingen te tellen. Tel tot 10 en begin dan weer opnieuw. Ben je de tel even kwijt? Helemaal niet erg, je merkt het op en begint gewoon weer opnieuw. Het opmerken van het vergeten zijn van de tel geeft aan dat je in het hier en nu bent.

TIP: merk je dat je snel en hoog ademhaalt? Leg je handen op je buik en adem er naar toe. Zo voel je goed je inademing ( je buik zet uit) en je uitademing ( je buik wordt weer platter).

2. Maak contact

Mediteren geeft je de mogelijkheid om contact te maken met je innerlijke zelf. Maar mediteren geeft je ook de mogelijkheid om contact te maken met alles om je heen! Het kan zijn dat je mediteren met gesloten ogen ervaart als onprettig. Kies dan niet om te mediteren met je ogen gesloten, maar met je ogen open. Maak contact met alles om je heen: kijk naar je handen, je voeten, de vloer, de plant... Observeer.

WIST JE DAT: het hebben van een huisdier ook zorgt voor meer aanwezig te zijn in het hier en nu?

3. Observeer je lichaam

Je voelt een spiertrekking en raakt bijna in paniek: dit wil je niet voelen. Wat is het? Relax. Ga er met al je aandacht naar toe en observeer, laat het gebeuren. Onze hersenen zijn soms zo snel met het aanknopen van antwoorden, antwoorden die ons alleen maar in de war maken. Je voelt iets, that´s it. Niet meer, niet minder. Het mag er zijn.

LEES OOK: waarom mediteren goed is voor je hersenen EN: 15 redenen waarom je nu met mindfulness meditatie moet beginnen

[gallery link="file" columns="2" ids="64293,64291"]

Credit: Thebohemiangirl/Eleanorhardwick

Door

15 augustus 2014

Leuke artikelen

Andere artikelen in deze categorie

Reageer!

Wat is jouw mening hierover?

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Verder lezen

Andere artikelen in deze categorie

Motivatie in je inbox!