Gedroogd fruit gezond of toch niet?

Gemakkelijk weg te krijgen en een gezond tussendoortje. Toch? Lees hier wat diëtiste Marinda Vis te vertellen heeft over gedroogd fruit. En waarom je er niet al te veel van moet eten.

Abrikozen, pruimen, vijgen en dadels. Een paar voorbeelden van gedroogd fruit die in winkels verkrijgbaar zijn en vol belangrijke voedingsstoffen zitten. Dit gedroogde fruit eten we zo weg, bijvoorbeeld als tussendoortje. Het is namelijk lekker klein en dus makkelijk om mee te nemen en snel even te snacken. Daarnaast is gedroogd fruit een stuk langer houdbaar dan vers fruit. Toch is het niet zo dat een grote hoeveelheid gedroogd fruit gezond is.

Voedingswaarde

Van fruit weten we dat deze belangrijke vitamines en mineralen bevatten die het menselijk lichaam nodig heeft. Ook bevat fruit vezels, belangrijk voor onder andere een goede stoelgang. Bekend is dat gedroogd fruit meer vezels bevat dan vers fruit. Andere voedingsstoffen die gedroogd fruit veel bevatten zijn bijvoorbeeld magnesium, zink en ijzer. Magnesium is onder andere belangrijk voor de stevigheid van het skelet. Zink zorgt voor een gezonde huid en gezond haar. En ijzer is bijvoorbeeld belangrijk voor de ondersteuning van het immuunsysteem.

Het is echter wel zo dat gedroogd fruit veel meer koolhydraten (suikers) bevat dan vers fruit. Soms wordt zelfs nog extra suiker toegevoegd aan het product. Aan te raden is daarom om voor gedroogd fruit te kiezen waar geen extra suikers aan zijn toegevoegd. Niet alleen bevat gedroogd fruit meer suikers. Ook het aantal kilocalorieën is een stuk hoger wanneer je voor gedroogd fruit kiest in plaats van voor vers fruit.

"Snijd gedroogd fruit in kleine stukjes, dan eet je er minder van"

Het gebruik van gedroogd fruit

Omdat gedroogd fruit toch een stuk meer energie en suiker bevat dan vers fruit, moet je wel letten op het gebruik hier van. Je kan bijvoorbeeld wel 1 of 2 gedroogde pruimen nemen, maar let op dat het niet het hele zakje wordt. Gedroogd fruit door de yoghurt is ook erg smakelijk. Wel is het hierbij aan te raden het gedroogde fruit in stukjes te snijden, omdat je anders snel geneigd bent meer van het fruit te gebruiken.

Ook kan je gedroogd fruit prima door een gerecht doen. Snijd bijvoorbeeld gedroogde abrikoos in stukjes en meng dit door een salade of bijvoorbeeld door de couscous.

Zelf fruit drogen

Wist je trouwens dat je ook zelf fruit kan drogen? Het kost alleen erg veel tijd en energie. Ook bestaan er speciale droogapparaten waar je fruit mee kan drogen. Maar wil je het gewoon lekker simpel houden, dan kan je je gedroogde fruit natuurlijk ook gewoon in de winkel of op de markt kopen. Nog gemakkelijker is om ze online te bestellen via BitesWeLove.

Reageer!

Wat is jouw mening hierover?

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Verder lezen

Andere artikelen in deze categorie