Uitgerust wakker worden op 10 manieren

Uitgerust wakker worden op 10 manieren

Effectief slapen en fris wakker doe je zo!

Baby's kunnen het ontzettend goed, slapen! Maar naarmate je ouder wordt, lijkt het ook moeilijker te worden om je bed te verlaten in de ochtenden. Voornamelijk wanneer het in slaap komen echt lastig is en jij last hebt van (beginnende) slapeloosheid. 

Toch zijn er een paar effectieve manieren voor een goede nachtrust én ook om fris wakker te worden. Wij zetten de top 10 voor jou op een rijtje.

1. Voeding in de avond

Fris wakker worden is niet alleen afhankelijk van je ontbijt (de belangrijkste maaltijd van de dag), het is ook afhankelijk van wat je de avond ervoor eet. Zoals bekend is het raadzaam om niet meer na 20:00 's avonds te eten, omdat je lichaam het voedsel heel langzaam verteert in de avonduren. Je lichaam moet in je slaapstand namelijk drie keer(!!) zo hard werken en dit resulteert in een moeilijke ochtendstart.

2. Stop met piekeren

Wij vrouwen staan er om bekend dat we super veel piekeren. In bed heb je alle tijd om de dag door te nemen en vooral om al je problemen te analyseren. Het probleem van het piekeren is het feit dat alle gedachtes ongeorganiseerd door je hoofd blijven dwalen en je geen één seconde met rust kunnen laten. Hierdoor heb je te weinig nachtrust en wordt je moe wakker.

TIP: Neem voordat je gaat slapen een piekermoment en schrijf alle gedachtes op, hierdoor heb je het van je af geschreven en kan je beginnen aan een welverdiende nachtrust!

3. Orde in je kasten

Het lijkt alweer een eeuw geleden toen je je boekenkast voor het laatst opruimde; er vallen papieren uit en er liggen boeken verspreid over de vloer. Deze boekenkast is vergelijkbaar met je brein, het geeft weer dat je soms steken laat vallen of dat er fouten worden gemaakt. Maar, er is uiteraard altijd weer plek om deze boeken terug te zetten waar ze behoren. Een georganiseerde boeken- en/of kledingkast geeft rust en een voldaan gevoel!

TIP: Houd in je gedachte dat je minstens een uur van te voren klaar bent met het opruimen van je kast, de stress schiet in je lijf als je 's ochtends deze rommel zit! 

4.  Ritueel

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag, het geeft je energie en het laat de motor in je lichaam weer op gang komen. Voedingsstoffen zoals noten, granen, fruit en zuivel zorgen ervoor dat alle organen in je lichaam weer de start kunnen maken om je dag positief door te komen. Maar, naast het ontbijt raakt je lichaam snel gewend aan een bepaalde routine. Houd je ook aan deze routine! Als je gewend bent om in de trein de krant te lezen of om een spreuk op te zoeken, neem hier dan de tijd voor en accepteer dat dit bij het opstartritueel hoort.

TIP: Wil je je huidige ritueel eens omgooien? Denk vooral goed aan wat belangrijk voor je is om alle kansen te pakken die er deze dag voor je ontstaan!

5. Sport

Sporten is één van de beste manieren om je nachtrust beter te doorlopen én om er in de ochtend harder tegen aan te gaan! Door sporten komt er het stofje endorfine vrij en hierdoor krijg je meer energie. Door deze energie word je frisser wakker dan iemand die niet sport. Probeer ook de excuses om te gaan sporten te vermijden en stel het niet uit tot laat in de avond. Een korte training in alle ochtend glorie zorgt ervoor dat je de dag frisser tegemoet gaat en de hele dag straalt van de energie!

6. Vermijd cafeïne voor het slapen gaan

Kopjes koffie en glazen cola voor het slapen is geen goed plan. Drink daarom het laatste kopje om maximaal 16.00 uur en wees er dan al van bewust dat het kopje koffie geen pure cafeïne is wat je naar binnen giet. Ondanks dat je misschien toch wel in slaap komt, kan ons lichaam niet helemaal de rust vinden en hierdoor slaap je licht of voelt het alsof je helemaal niet geslapen hebt.

7. Drink water

Water drinken.. Het is misschien een cliché, maar het zorgt wel degelijk voor een goede nachtrust. Als je voor het slapen gaan twee glazen water drinkt heb je een minder droge mond en ben je eerder dan je wekker wakker!

TIP: Drink met mate, anders wordt je nachtrust nog vaker verstoord dan normaal (wegens ongewenste toilet bezoekjes)!

8. Schakel beeldschermen uit

Het lichaam denkt vaak voor zichzelf. Als je net voor je gaat slapen toch nog even achter de computer kruipt dan komt er kunstmatig licht op je af. Hierdoor denkt het lichaam dat dit daglicht is en maakt geen slaaphormoon aan. Pak je rust en sluit een uur van te voren alles af! Dit bekent dus ook je telefoon. Morgen is er weer een dag!

9. Lees een boek

Bij iedereen ligt er wel een boek op het nachtkastje waarin je nog uren kan lezen. Een halfuur voordat je gaat slapen een boek lezen doet wonderen. Er zijn wel bepaalde eisen waar dit boek aan moet voldoen; zo moet het een makkelijk leesbaar boek zijn waarbij je niet te veel hoeft na te denken! 

10. Wees positief

Niks is lekkerder dan te bedenken dat je een leuke dag met een vriendin of gezellige week tegemoet gaat. Soms gaat dat moeilijker omdat iedereen te maken krijgt met bepaalde dingen die op je pad komen, maar probeer altijd voor dat je gaat slapen te denken aan de positieve dingen in het leven. Het heeft niks te maken met een stofje dat vrijkomt of met je brein, maar het is simpelweg heel fijn naar bed gaan en dit resulteert in positief wakker worden!

Redactie ThePerfectYou.nl

Door

07 december 2015

Leuke artikelen

Andere artikelen in deze categorie

Reageer!

Wat is jouw mening hierover?

Er is al 1 reactie geplaatst

5 Tips om beter en sneller in slaap te komen @Blog4Beauty |

7 jaar geleden

[...] goed slapen, maar ook uitgerust en fris wakker worden, misschien heb je wat aan deze tips van The Perfect You, zoals: schep orde in de chaos, vermijd cafeïnehoudende dranken en lees een boek voor het slapen [...]

Verder lezen

Andere artikelen in deze categorie

Motivatie in je inbox!