Hoe ga ik met meer plezier naar werk? 7 tips

Hoe ga ik met meer plezier naar werk? 7 tips

Als werken leuk is, dan werk je nooit meer een dag in je leven.

Het uitzendbureau Unique onderzocht hoeveel mensen met plezier en tegenzin naar hun werk gaan. Uit het onderzoek kwam dat ruim 3 miljoen Nederlanders met tegenzin naar hun werk gaan. Het is lastig om in deze tijd jouw baan op te zeggen en een nieuwe baan te zoeken. Dat begrijpen we allemaal, maar je kunt ook meer uit je eigen huidige baan halen.

Hoe ga ik met meer plezier naar werk? 7 tips 

 

1. Zet een punt achter je dag

De scheiding tussen werk en privé wordt steeds onduidelijker. We nemen allemaal ons werk mee naar huis en denken steeds: wat moet ik morgen doen? Houd de laatste vijf minuten van jouw werkdag vrij, denk na over wat je die dag hebt gedaan, wat je nog had willen doen en bekijk de agenda voor de volgende dag. Maak daaruit een to-do lijstje voor de volgende dag.

Maak het lijstje niet te lang anders raak je teleurgesteld als het niet lukt. Dit lijstje leg je neer voor de volgende dag en denk er niet meer aan!

2. Stel een avondklok in

Veel personen gaan 's avonds thuis te lang door met werken. Als je dit doet, zet dan een wekker. Vaak vergeet je de tijd en is het half 1 en spring je dan je bed in. Je snapt dat je zo niet rustig kunt gaan slapen. Je droomt dan nog vaak over waar je mee bezig was of je kunt niet slapen doordat je hoofd te vol is.

Zet een wekker om 22.00, evalueer waar je mee bezig bent en bepaal dan of je wilt verder gaan of dat je iets voor jezelf kunt doen.

3. Denk mee

Het is goed om je werk te evalueren. Bedenk tijdens en na een project waar je mee bezig bent of wat wellicht beter kan. Heb je een briljant idee hoe notulen tijdens vergaderingen sneller gemaakt kunnen worden? Werk dit idee uit en wees niet bang om met ideeën te komen. Organiseer gewoon de vergadering!

Jouw leidinggevende waardeert zulke initiatieven juist!

4. Maak leuk contact met jouw collega's

Ben jij heel handig in Excel en zie je dat collega's moeite hebben met dit programma, help hen dan! Kennis delen is slim en goed voor de band met jouw collega's. Zij leren van jou en kunnen ook dingen weer sneller doen en dat waarderen zij natuurlijk altijd!

5. Maak plezier

Lachen is gezond, maar we vergeten dit allemaal wel eens toe te passen op het werk. En dat terwijl plezier maken net erg belangrijk is om het naar je zin te hebben op het werk. Plan een vrijdagmiddagborrel, neem eens iemand in de zeik of ga even langs jouw collega's voor een praatje. Je hebt het zelf in handen om het leuk te maken.

 

6. Fijne werkplek

Er zijn een aantal punten die jouw werkplek fijner maken. Planten zorgen, bijvoorbeeld, voor extra zuurstof op jouw werkplek. Zet ook een leuke foto van thuis neer oftewel style je plekje.

7. Ga er voor

Als je écht je uiterste best doet en je werk goed op orde hebt, krijg je er vanzelf meer lol in. Ten eerste voor je eigen gevoel, dat je weet dat je het allemaal onder controle hebt. Ten tweede krijg je het vaak ook terug als je collega's zien dat je er helemaal voor gaat.

Hebben jullie nog tips? 

Redactie ThePerfectYou.nl

Door

04 augustus 2020

Leuke artikelen

Andere artikelen in deze categorie

Verder lezen

Andere artikelen in deze categorie

Motivatie in je inbox!