Ontspanningsoefeningen voor elke dag

Iedereen is druk met werk, minimaal een keer per week sporten, je vrienden zien, kinderen, hobby’s, je vriend of man en ga zo maar door. Het lijkt wel of we geen vrije tijd meer hebben en alles moet ook sneller dan ooit te voren!

Credit: frommoontomoon

Soms moet je even tot rust komen, anders ga je stressen en voel je je slecht. Doe daarom af en toe een paar ontspanningsoefeningen en relax!

Mannen vs. vrouwen

Om dit voor elkaar te krijgen is het belangrijk om je hoofd leeg te maken. Je kunt niet ontspannen als je nog steeds denkt aan dat wat nog moeten gebeuren en wij vrouwen zijn daar heel goed in! Wil je weten wat het verschil in werking van de hersenen is van een man en een vrouw?

Dominee Mark Gungor legt het ons om een grappige manier uit. Het is echt een eye opener!

Snel ontspannen binnen een paar minuten

Om even op werk of thuis leeg te maken, kun je een paar stappen volgen. Dat is wel erg lekker als het even te veel wordt en je niet meer weet waar je aan met beginnen. Ga goed zitten en je kunt weer fris beginnen. Je doet het zo:

Stap 1

Ga in een stoel zitten. Je hoeft niet met je benen gekruist te gaan zitten! Probeer tot rust te komen in je hoofd. Vergeet wat je wilt gaan eten vanavond, wie je nog moet terug mailen en dat je je moeder nog moet bellen. Forceer het niet maar probeer op een rustige manier even aan niets te denken.

Stap 2

Ga rechtop zitten op je stoel. Als je dat doet, komt er meer lucht in je longen en het helpt om de energie door je lichaam te laten gaan. Ga met je rug recht tegen de leuning zitten en je billen tegen de achterkant. Je voelt dat het stuk van je borst naar je navel strekt. Het is mogelijk dat je je spieren voelt aanspannen.

Voel je dit? Relax die spieren iedere keer om spanning uit je lichaam te krijgen.

Stap 3

Adem in door je neus. Om dit te controleren, leg je je hand op je onderbuik met je duim rond je navel. Duw je buik naar voren als je inademt. Doe dit tien keer om even tot rust te komen.

Stap 4

Adem uit via je mond. Je kunt je hand op je onderbuik laten liggen als je wilt. Uitademen moet eigenlijk 2 keer zo lang duren als inademen. Door te tellen, kun je dit goed bijhouden.

Stap 5

Herhaal alle stappen nog 2 keer om helemaal tot rust te komen.

Prioriteiten

Om met minder stress te leven, is het een goed idee om een lijstje te maken met belangrijke punten in je leven. Op nummer 1 staat het allerbelangrijkste en vanaf daar werk je naar beneden. Ga hier wel even voor zitten, want je gaat zeker nog een aantal keer het lijstje wijzigen.

Doe dit samen met je vriend of vriendin, zij komen ook altijd nog met anderen punten waar jij niet aan denkt.

Als het klaar is, hoef je het niet op te hangen aan de koelkast! Als je dat wel graag doet, is dat alleen maar goed als herinnering. Het is goed dat je er over hebt gedacht. Geef het ergens een plekje zodat je het altijd nog even kunt pakken.

Langere ontspanningsoefeningen

Wil je even lekker een uur lang relaxen en weer tot adem komen? Je kunt ook yoga-oefeningen doen. Door yoga word je hoofd leeggemaakt en je bent rustig en relax. Je kunt zelf ook yoga oefeningen doen.

Hieronder in het filmpje zijn eenvoudige beginner oefeningen te zien.

LEES OOK: Ontspanningsoefeningen voor op je werk

Door

15 december 2014

Leuke artikelen

Andere artikelen in deze categorie

Reageer!

Wat is jouw mening hierover?

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Verder lezen

Andere artikelen in deze categorie

Motivatie in je inbox!