Droomjob van Emma: Social Media Manager

Droomjob van Emma: Social Media Manager

Emma van der Klooster is 31 jaren jong, komt uit Scheveningen (met Indische roots!) en is dol op alles wat met social media, gadgets en Apple te maken heeft. Niet heel gek als je, je bedenkt dat Emma een bedrijf heeft dat zich specialiseert in Social Media Management. Emma is zoals ze het zelf omschrijft 'een werknomade' zonder officieel kantoor. De ene keer werkt ze thuis en de andere keer vanuit een  flexwerk-plek in Den Haag, Rotterdam of Utrecht. "Ik ga nooit de deur uit zonder mijn iPhone en MacBook, dat is vragen aan een vrouw om zonder een tas de deur uit te gaan."

Achtergrond

Voordat Emma haar eigen bedrijf, genaamd EmmaMediaCC startte, heeft ze Culturele Maatschappelijke Vorming gestudeerd. Tijdens haar studie was ze al bezig met gave ondernemende initiatieven. Zo trad ze samen met een vriend twee jaar op als VJ-duo op feesten en maakte ze promotiefilmpjes voor organisaties in de kunst en cultuur sector. In het laatste jaar van haar studie kreeg Emma een opdracht binnen voor de Gemeente Den Haag. Op dat moment besloot ze zich in te schrijven bij de KvK en was EmmaMediaCC een feit!

Inmiddels is social media niet meer weg te denken uit haar dagelijkse werkzaamheden. Emma heeft al meerdere grote en kleine projecten achter haar naam staan. Op dit moment is ze bezig met het uitvoeren van een online marketingcommunicatie business concept voor de Twitterende Keuken en Bunabumali.  Onlangs werd Emma genomineerd voor de eChick 2011, waarbij vrouwen die online media en hun sociale netwerk inzetten om hun doelen te bereiken in de spotlights gezet worden.

EmmaMediaCC

EmmaMediaCC spitst zich toe op Social Media Management. Het bedrijf helpt andere organisaties en bedrijven bij het succesvol inzetten van social media. Zo houdt Emma zich vanuit haar rol als Social Media Manager dagelijks bezig met taken als het ontwikkelen en implementeren van social media strategieën, het coördineren van de interne marketing en pr teams in hun werkzaamheden tot het ontwikkelen van content en het reageren op de reacties op de content.

"Geen enkele dag is hetzelfde"

Geen enkele werkdag van Emma ziet er hetzelfde uit ondanks dat ze altijd een klant heeft waar ze parttime als freelancer werkt. Zo was Emma afgelopen vrijdag aan het werk voor Jong Ondernemen. Ze deed live verslag via Twitter en Facebook en nam ondertussen korte interviews af met de studentbedrijven en enkele juryleden. Op maandag heeft ze dan weer een intake met een nieuwe klant voor de aanmaak van Facebook Fanpage en aanvraag van een hosting. Op donderdag en vrijdag werkt ze aan twee grote opdrachten, waaronder het Bunabumali project. Daarnaast geeft ze ook wel eens social media training aan communicatie- en marketingafdelingen van bedrijven.

De toekomst

Over een paar jaar is Emma deels in het buitenland aan het werk, aangezien een groot deel van de bedrijven waar voor zij werkzaamheden verricht in het buitenland zitten. Op dit moment is ze al druk bezig met het smeden van plannen met haar samenwerkingspartners om dit realiseren. Het land waar ze eventueel wel een vestiging zou willen plaatsen; Amerika!

"Ga op je intuïtie af en vertrouw op je onderbuik gevoel!''

Wil jij net als Emma een job als Social Media Manager? Volg je hart, je passie en je droom aldus Emma. Zorg voor de juiste samenwerkingen, luister naar je klant maar blijf trouw aan je eigen grenzen en wees niet bang om in het onbekende te duiken. Haar motto?! "Keep smiling! Volg je passie, wijk niet af van datgene wat jij leuk vind en waar je goed in bent. Ga op je intuïtie af en vertrouw op je onderbuik gevoel. Het ondernemerschap kent pieken en dalen. Degene met de lange adem en zakelijk instinct lacht als laatst!"

Nog meer tips van Emma:

  • Zorg dat je per jaar minimaal 3 grote klanten hebt en vul de rest aan met wat kleinere klanten
  • Werk aan je eigen fanbase en onderhoud je netwerk
  • Kijk om je heen als het gaat om ondernemer die wat meer ervaring heeft.  Hij kan je begeleiden in je ondernemers avontuur
  • Wissel het thuiswerken af met het werken op locatie en flexwerk plekken als Seats2Meet, Igluu, Cafe’s, Bibliotheken af. Zo geniet je de ene dag van het rustig thuis kunnen werken, in communicatie staan met je klant en ontmoet je de andere dag (nieuwe) contacten
  • Zorg dat je enkele concrete diensten en services hebt en dat je uurtarief en pakketprijs helder is
  • Als het een nieuw vakgebied betreft probeer dan toch concrete voorbeelden (business cases) te omschrijven en die als voorbeeld voor je (potentiële) opdrachtgevers te communiceren als ze bij je komen shoppen

 

Redactie ThePerfectYou.nl

Door

24 maart 2017

Leuke artikelen

Andere artikelen in deze categorie

Verder lezen

Andere artikelen in deze categorie

Motivatie in je inbox!