Sporten, waar moet je beginnen?

Kun jij wat extra energie gebruiken? Gooi de knop om en begin met sporten!

Moe, futloos, slecht slapen, niet blij zijn met je spiegelbeeld en helemaal niet lekker in je vel zitten. Herkenbaar? Dan is het tijd om de knop om te gooien en te gaan sporten! De waarheid is natuurlijk dat het makkelijker gezegd dan gedaan is. Het vergt aardig wat doorzettingsvermogen en wilskracht om die zogenoemde de knop om te gooien maar het is zeker niet onmogelijk! 

Waar moet je beginnen?

Het is erg belangrijk om je doelstelling realistisch te houden, want anders loop je het risico dat je al je goeie voornemens binnen een maand vergeten bent. Natuurlijk willen we allemaal een platte buik en dat kleine ronde kontje maar het kost heel wat bloed, zweet en tranen om dit te bereiken, daarbij kost dit ook wat aanpassingen in je voedingspatroon. Onmogelijk? Nee, maar als je net begint zijn dit soort doelstellingen simpelweg te hoog gegrepen. Iedereen moet ergens beginnen en de realiteit is beginnen met kleine stapjes. 

Welke sport moet ik beoefenen?

Ik ga je niet vertellen welke sport je ‘moet’ beoefenen want dit is heel persoonlijk. Wat ik je wel op je hart wil drukken is dat het een sport moet zijn die je ontzettend leuk vindt! Als je ’s ochtends wakker wordt en je eerste gedachte is ‘bah, vanavond moet ik weer hardlopen, tennissen of fitnessen,' dan doe je iets niet goed.

"Het is goed om meerdere sporten te proberen, voordat je ergens een abbonement afsluit." 

Probeer eens iets anders! Het is heel goed om meerdere sporten te proberen voordat je ergens een abonnement afsluit of een strippenkaart aanschaft. Dit geldt ook voor sportscholen, probeer er een paar voordat je een handtekening zet onder een contract. Het kan zijn dat je door je enthousiasme ergens 'JA’ op zegt terwijl je er na een paar dagen achter komt dat je helemaal niet blij bent met dat abonnement.. lees, (half)jaarcontracten en opzegtermijnen leiden tot sportschoolsponsering waar we alle al eens schuldig aan zijn geweest. Zonde geld natuurlijk! 

Vind je de drempel te hoog om alleen ergens binnen te stappen, neem dan je zus, vriendin of buurvrouw mee. Er is altijd wel iemand om je heen die ook graag fitter wilt worden dus ga op zoek naar een nieuw sportmaatje. Het is altijd leuker om samen te sporten en je kan elkaar daarbij motiveren om toch te gaan wanneer je bijvoorbeeld een keertje ‘niet zo’n zin hebt’!

Doorzetten

Als je eenmaal een sport gevonden hebt die je leuk vindt en een vaste sportvriend(in) hebt, is het belangrijk dat je doorzet. Iedereen wilt binnen 3 weken al resultaten zien (stiekem het liefst binnen een week) maar zo werkt het nou eenmaal niet. Hou rekening met het volgende:

  • Na een maand zal je merken dat je conditioneel al vooruit gaat, ook je spierconditie zal al stukken verbeterd zijn.
  • Na 2 maanden ga je lichamelijk echt verschil zien.
  • Na 3 maanden gaan de mensen om je heen het ook zien ;)

Laat je niet demotiveren door het feit dat het een tijdje duurt voordat je verandering gaat zien en probeer het positief te bekijken. Wat zijn nou 3 maanden? De tijd vliegt en helemaal wanneer je lekker bezig bent met sporten en werken aan de vernieuwde ‘perfect you’!

Zet ‘m op meiden!

Reageer!

Wat is jouw mening hierover?

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Verder lezen

Andere artikelen in deze categorie