Verborgen suikers | Ben jij je ervan bewust?

Koop jij alleen nog producten waar geen of natuurlijke suikers inzitten? Let dan goed op, want ook al beweren sommige fabrikanten anders, in veel etenswaren zitten verborgen suikers!

Als je snoept of een stukje chocola eet, ben je ervan bewust dat er suikers in zitten. Maar hoe zit dat met alle overige producten die je in de supermarkt koopt? Fabrikanten weten vaak de consument te misleiden door verborgen suikers! 

Een ontbijtje van yoghurt en granen klinkt heel gezond, maar is dat ook zo?

Verborgen Suikers

Wanneer Beter lezen op de etiketten lijkt de oplossing, maar helaas is dit niet zo gemakkelijk. Fabrikanten weten dat  mensen in toenemende mate zo min mogelijk suiker willen eten. Fabrikanten wekken op het etiket graag dus de indruk dat hun product gezond is. Zo veranderen ze suiker in andere termen waardoor je als consument denkt dat je geen suiker eet. Maar ondertussen stoppen ze er behoorlijk wat suiker in.

De vaak verborgen toegevoegde suikers in vele producten worden gebruikt als smaakmakers. Door toegevoegde suikers in onze voeding krijgen wij gemiddeld veel meer koolhydraten binnen dan nodig.

Er zijn dus producten waarbij suiker wordt opgedeeld in verschillende soorten zoals sacharose, fructose, rietsuiker, invertstroop etc. Door suikers los te benoemen zullen ze een kleiner percentage vormen van het product. Hierdoor komen ze “lager” in de ingrediëntenlijst dan de verzamelnaam “suiker” zou doen. Dit is een doordachte strategie die vaak gebruikt wordt.
 
Wellicht ben je niet op de hoogte van de grote hoeveelheid etenswaren met suiker die zich in jouw huis bevinden. Dat koekjes en snoep suiker bevatten, weten we allemaal. Maar er zijn veel producten waar zogenaamde ‘verborgen suikers’ in zitten. 
Ben jij je bewust van de enorme hoeveelheids suikers die zich in je huis bevinden?

Bijvoorbeeld

  • Probiotische producten : Yakult, Activia, Actimel
  • Muesli-repen
  • Ontbijtgranen, muesli, cruesli
  • Vetarme of vetvrije yoghurt
  • Water met een smaakje
  • Zonnatura: oplosthee
  • Vitamin Water
  • Bouillonblokjes
  • Light producten
  • Ontbijtgranen
  • Gedroogd fruit
  • Ontbijtkoek
  • Fruityoghurt
  • Sladressing
  • Rijstwafels
  • Crackers
  • Producten van Stevia
  • Producten van Alpro

Ingrediëntenlijst

Hoewel er in Nederland geen onwaarheden op de verpakkingen mogen staan, worden toch slimme trucks bedacht om de consument te verleiden. Suikerarm betekent bijvoorbeeld dat er per 100 gram, 5 gram suiker in het product mag zitten! Niet bepaald suikerarm dus … De claim suikervrij mag gebruikt worden als er per 100 gram van het product, niet meer dan 0,5 gram suiker in zit.

Een ander veel misleidende claim is 'Geen toegevoegde suikers'. Ze voegen dus niet een directe suikerstof toe, maar ze mogen wel bijvoorbeeld fruit uit concentraat gebruiken. Fruit uit concentraat kan soms voor wel 70% uit suiker bestaan!

Laat je niet misleiden door mooie teksten op de voorkant van de verpakking en check altijd de ingrediëntenlijst op de achterkant. Het neemt misschien meer tijd in beslag, maar zo neem jij wel een eerlijk product mee naar huis!

Gezonde suikervervangers

 Kies voor een beter alternatief

  • Agavesiroop
  • Ahornsiroop
  • Fruit
  • Kaneel
  • Kokosolie en kokosbloesem suiker
  • Lucuma
  • Mesquitepoeder
  • Noten en zaden
  • Oerzoet
  • Onbewerkte cacaopoeder
  • Sukrin
  • Tapiocastroop
  • Tarwestroop
  • Yacon (-siroop)
  • Rijststroop

Reageer!

Wat is jouw mening hierover?

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Verder lezen

Andere artikelen in deze categorie