Je collega's op Facebook - wel of niet?

Je collega's op Facebook - wel of niet?

En als jij accepteert, wat zijn dan de do's en de dont's?

Een nieuw vriendschapsverzoek opent zich direct in je pop-up scherm nadat je na een lange dag werken vanachter je Ipad inlogt op Facebook. Na nader onderzoek kom je erachter dat het die vervelende collega van de sales afdeling is die zich, elke dag weer, prominent aan het uitsloven is in het bijzijn van al je collega's.

Als je hem accepteert zal hij deel uitmaken van jouw 'vriendelijst' en jou schaamteloos kunnen volgen. Daarentegen: als je hem niet accepteert zal hij dit vrij snel door hebben, wat awkward situaties op de werkvloer op kan leveren. What to do?!

Je collega's op Facebook - wel of niet? 

 

Je kiest ervoor om je collega's wel te accepteren

  • Post geen gênante foto's

De afgelopen zomervakantie heeft een aantal prachtplaatjes opgeleverd! Op het moment dat je een collega toevoegt op Facebook moet je jezelf er anytime, anywhere van bewust zijn dat zij deze foto's kunnen zien en zo een verkeerde indruk van je kunnen krijgen. Daarnaast kan het een reden zijn voor flauwe grapjes en roddels op de werkvloer.

Stond je in de zee watergevecht te houden met je kleinste dochter? Leuke foto voor je familie en vrienden, maar voor je collega's...? Houd deze foto's dus lekker in je privé album en bewaar ze voor een gezellig avondje met je vriendinnen.

  • Post bewust

Zorg dat je, in geval van acceptatie, je postgedrag drastisch aanpast. Waar je in het verleden vrolijk postte dat je een hele nacht hebt doorgehaald met vrienden tijdens een gezellig etentje en je nu met een flinke kater op je bed ligt, moet je je nu gaan afvragen of dit informatie is die je met je collega's wilt delen.

  • Los problemen niet online op

Heb je een probleem met je collega? Los dit nooit online op! Hoe verleidelijk en makkelijk de chatsessies op Facebook ook zijn, zorg dat je conflicten altijd face-to-face bespreekt. Online communicatie kan zorgen voor misverstanden en kan daarnaast verkeerde indrukken opwekken.

Op Facebook ontbreekt het tevens aan non verbale communicatie. Bewezen is dat een groot deel van de werkelijke communicatie van de mens wordt uitgevoerd op onbewust niveau, waarbij woorden slechts indirect relevant zijn.

Er wordt dan ook geschat dat een betekenis van een conversatie voor maar liefst 65% (!) uit non-verbale signalen bestaat!

  • Pas je instellingen aan

Wat ook een mogelijkheid is, is om je Facebook instellingen zo in te stellen dat bepaalde contacten slechts beperkte informatie te zien krijgen. Kort gezegd: maak een lijst aan met personen met beperkte rechten. Zo kun je per post instellen wie het kan lezen en kun je instellen wie met jou kan chatten, en, niet onbelangrijk, wie niet.

Je kiest ervoor om je collega's niet te accepteren

  • Stel linkedIn voor

Laat je collega's weten dat je een zakelijk linkedIn account hebt en dat je Facebook liever voor privé-doeleinden gebruikt. Word gezellig vriendjes op LinkedIn en deel daar jullie zakelijk geschikte foto's en teksten.

  • Geef uitleg wanneer daarna gevraagd wordt

Voel je niet bezwaard over het feit dat je ze niet hebt geaccepteerd en maak het bespreekbaar. Om het geen issue te laten worden is het het beste om dit op een luchtig moment, zoals tijdens de koffie- of theepauze, ter sprake te brengen.

Laat weten dat het tegen je principes in is om collega's toe te voegen en dat je privé en zakelijk liever gescheiden houdt.

een alternatief - 2x facebook!

Ben je echt gehecht aan Facebook, maak dan een tweede account aan. Een 'zakelijke' Facebook voor je collega's van je werk en een 'privé' Facebook voor al je (echte) vrienden. Let op: het is een handig alternatief, maar neemt ook dubbel zoveel tijd in beslag.

Vraag je van te voren goed af of je tijd hebt om beide profielen te onderhouden.

 

Redactie ThePerfectYou.nl

Door

07 januari 2016

Leuke artikelen

Andere artikelen in deze categorie

Verder lezen

Andere artikelen in deze categorie

Motivatie in je inbox!